بازرگانی یدک گستر
Rated 4.7/5 based on 1015 reviews

پنوماتیک چیست؟

پنوماتیک چیست؟

هرگاه بتوانیم هوای اطرافمان را به طریقی ذخیره و فشرده نمائیم انرژی موجود در هوای فشرده می تواند کاری را برای ما انجام دهد که به آن پنوماتیک گفته می شود.

 

پنوماتیک چیست

 

 

نوماتیک یا نیوماتیک (به فرانسوی: pneumatique، به انگلیسی: pneumatics؛ برگرفته از واژهٔ یونانیِ πνεῦμα به‌معنی نَفَس یا هوا) نوعی فنّاوری است که به مطالعه و به‌کارگیری گازهای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی می‌پردازد. از فنّاوری گازهای فشرده به‌طور گسترده‌ای در صنعت استفاده می‌شود و کارخانه‌ها از هوای فشرده برای کنترل دستگاه‌های ابزار دقیق استفاده می‌کنند.

 

مزایای هوای فشرده:

۱- هوابه اندازه کافی و بطور فراوان در اطراف ما وجود دارد.

۲- هوای فشرده بی خطر و غیرقابل اشتعال و تا فشارهای بالا متراکم شده و به نقاط دیگر قابل انتقال می باشد.

۳- هوای فشرده پاک و تمیز می باشد لذا می توان از آن در صنایع غذایی و دارویی و الکتریکی استفاده نمود.

۴- برخلاف انرژی فسیلی هوای فشرده بعد از استفاده بدون تغییر به هوای اطراف برمی گردد.

۵- قطعات ساختمان عناصر پنوماتیکی ساده و تعمیر آنها نیز ساده می باشد.

۶- تغییرات درجه حرارت محیط در هوای فشرده هیچگونه تأثیری ندارد.

 

معایب هوای فشرده:

۱- انرژی گرانقیمتی میباشد و برای بدست آوردن آن باید از سایر انرژی ها استفاده نمود.

۲- زود از بین می رود.

۳- سرعت زیاد آن معمولاً جزء معایب محسوب می گردد که برای کنترل آن باید از وسائل دیگر استفاده نمود که این خود هزینه را بالا می برد.

 

عناصر پنوماتیکی:

عناصر پنوماتیکی به سه گروه تقسیم می شوند:

۱- عناصر تولیدکننده و کنترل کننده هوا مانند کمپرسورها و و احد مراقبت

۲- عناصر کارساز مانند سیلندرها، موتورها و ابزارها

۳- عناصر زمان دهنده مانند شیرها

« عناصرکارساز به عناصری گفته می شود که می تواند باری را تغییر مکان دهد و موجب دوران قسمتی از دستگاه شوند و یا بوسیله آن می توان قطعه ای را سفت و یا پرچکاری نمود که مهمترین آن سیلندر می باشد».

 

سیلندر

 

سیلندر:Cylinder

سیلندر عنصری است که تولید حرکت خطی و یا دورانی می کند که تشکیل شده است از قسمتهای استوانه،سیلندر،میله پیستون، پیستون، سر وبدنه و ته بند- واشرهای آب بندی

 

انواع سیلندرها:

۱- سیلندر یک سوکننده ۲- سیلندر دوسرکار دوکاره ۳- سیلندر یکسر کار صفحه ای ۴- سیلندر پرده ای یا دیافراگمی ۵- سیلندر دوسرکاره دوسره ۶- سیلندر دوبل ۷- سیلندر ترکیبی ۸- سیلندر کوبه ۹- سیلندر دوران ساز ۱۰- سیلندر بالشتکی

 

 

pneumatics

 

شیرها Valves:

شیرها عناصر اصلی پنوماتیکی هستند و وظیفه سدکردن و راه دادن و تغییر مسیر جریان هوا را بعهده دارند.

شیرها دارای سه مشخصه اصلی هستند که عبارتند از: ۱- راههای شیر ۲- ایستگاه های شیر ۳- نوع تحریک و برگشت

راه شیر: یعنی تعداد دهانه های ورودی و خروجی هوا

ایستگاه های شیر: حالتهای شیر را نشان می دهد

تحریک:عملی است که موجب تغییر حالت یک شیر می شود و انواع تحریک عبارت است از: تحریک دستی، پدالی، بادی، مغناطیسی، غلطکی برگشت آزاد

برگشت: عملی است که موجب می شود شیر به حالت اول خود برگردد و انواع آن عبارت است از برگشت دستی، پدالی، بادی، مغناطیسی، فنری

اکثر سیستم‌های پنوماتیکیِ به‌کاررفته در صنعت معمولاً با هوای فشرده یا گازهای بی‌اثر فشرده راه‌اندازی می‌شوند؛ مانند کمپرسورهای سیلندری که با موتور الکتریکی راه‌اندازی می‌شوند، موتورهای هوایی، و دیگر تجهیزات. هنگامی که نیاز به سیستم‌های ارزان‌قیمت، انعطاف بیشتر یا جایگزین ایمن‌تر برای موتورهای الکتریکی و عملگرها باشد، یک سیستم پنوماتیکی که از طریق سولونید ولوهای خودکار یا دستی کنترل می‌شود، انتخاب می‌شود.

همچنین در دندان‌پزشکی، ساخت‌وساز، معدن، و بخش‌های دیگر از پنوماتیک استفاده می‌شود.

پنوماتیک فرصتی را برای ارتقای سطح توانایی صنعتی فراهم کرده و با استفاده از پنوماتیک تجهیزاتی ساخته شده که تغییرات شگرفی را در هر زمینه ایجاد کرده است.

 

 

تامین کلیه تجهیزات پنوماتیک توسط بازرگانی یدک گستر

شرکت مهندسی بازرگانی یدک گستر با دارا بودن کادری متخصص و مجرب، با هدف تأمین تجهیزات پنوماتیک برای صنایع بزرگـی چون نفت، گاز، پتروشیمی با برند های معتبر جهانی و همچنین با ارائه خدمات و راهکارهای مناسب در تأمین کالا و قطعات، همگام با توسعه تکنولوژی روز دنیا پیش میرود به طوریکه امروزه بعنوان جزیی از تأمین کننده ی قطعات پنوماتیکی به شمار می آید. از جمله تجهیزات قابل تامین می‌توان به بالشتک پنوماتیک ایر اسپرینگ، شیرهای برقی، شیرهای دستی، سوئچ های پنوماتیک، واحد مراقبت، جک ها و سیلندر های پنوماتیک، رگولاتور فشار شکن پنوماتیک، شیلنگ های نرم و خشک پنوماتیکی، شیر الات پترو شیمی،گیج فشار ،گیج دما ،گیج اختلاف فشار، اتصالات و فیتینگ های پنوماتیک، متعلقات پنوماتیک و ... اشاره کرد.

 

تجهیزات پنوماتیک از برترین برند های جهان

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

اشتراک گذاری